اصطلاحات گوگل در بحث بهینه سازی صفحات وب (SEO)

  • شنبه ۱۰ تیر, ۱۳۹۶
  • ۱۳۰۷ بازدید

اگر وبلاگ نویس هسستید و تصمیم گرفته اید که برای افزایش بازده مطالب وبسایت خود کمی به به بحث بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجوگر یا SEO وارد بشید، حتما اصطلاحاتی رو شنیده اید که برای شما گیج کننده بوده است. در این نوشته می خواهیم تعریف کاملی از اصطلاحات گوگل در زمینه بهینه سازی صفحات وب و همچنین وبلاگ نویسی حرفه ای بپردازیم.

تعریف اصطلاحات مهم گوگل

البته این که در این نوشته کمی بصورت پراکنده به یک سری مفهوم ها که در سر و کار داشتن با گوگل در زمینه سئو مهم است پرداخته می شود و شاید این اصطلاحاتی که یاد می کنیم را نتوان به عنوان اصطلاحات گوگل نام گذاری کرد ولی ارتباط و اهمیت زیادی دارند.

SEO چیست؟

SEO کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization و در واژه به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. البته شاید معنای واژه های SEO چیزی درباره چیستی این واژه به شما نرساند.

SEO تمرینی برای افزایش مقدار و کیفیت ترافیک یا بازدید از وبسایت شما از طریق نتایج ارگانیک موتور جستجو گر است.

منظور از نتایج ارگانیک موتور جستجو یا Organic Search Engine Result نتایجی است که یک موتور جستجوگر مانند گوگل با توجه به ارتباط مطالب وبسایت ها نسبت به عبارتی که کاربر جستجو کرده، به او نشان می دهد. این نتایج نتایجی نیستند که بتوان با پرداخت هزینه بدست آورد و نتایجی که بصورت تبلیغ  در گوگل می بینید نتیجه ارگانیک موتور جستجو به حساب نمی آید.

در واقع SEO یک فرآیند و مجموعه ای از فنون است که با رعایت آنها می توانید میزان ترافیک یا بازدید از وبسایت خود را از طریق موتورهای جستجوگر بالا برید.

بک لینک چیست؟

بک لینک یا Backlink که با واژه Inbound Link یا Incoming Link یا لینک ورودی هم شناخته می شود، زمانی ساخته می شود که یک وبسایت به وبسایت دیگری لینک بدهد.

توضیح بک لینک و لینک خارجی

توضیح بک لینک و لینک خارجی

لینکی که از وبسایت A به وبسایت B ساخته می شود بک لینک نام دارد.

بک لینک دادن در بهینه سازی موتور جستجوگر یا SEO از این نظر مهم است که با بک لینک دادن به یک صفحه وب رای قاطع خود را از نظر با اهمیت بودن آن صفحه به موتورهای جستجوگر مانند گوگل می دهید.

Link Juice چیست؟

Link Juice که با Google Juice هم شناخته می شود، یکی از مفاهیم SEO است و درباره توزیع Back Link ها و شهرت و قدرت این لینک ها در یک صفحه وب توضیح می دهد. هر دو مفهوم کلیدی تعداد و کیفیت لینک ها در یک صفحه وب مفهوم Link Juice را می سازند.

مفهوم Link Juicing به روایت تصویر

مفهوم Link Juicing به روایت تصویر

در واقع Link Juice یک میزان سنجش است که قدرت یک صفحه وب از نظر لینک ها را می سنجند و یک صفحه وب با Link Juice بالا می تواند برای صفحات وب دیگری که چنین قدرتی ندارند استفاده شود و آن صفحات را نیز قدرت مند کند.

در واقع چیزی شبیه به مفهوم بک لینک است.

Google Crawl چیست؟

Crawl در واژه به معنای خزش و خزیدن است و Google Crawl به معنای خزش گوگل است حالا این بحث خزنده چه ربطی اصلا به سئو دارد 🙄 زمانی که گوگل وبسایت شما را برای دریافت اطلاعات مورد نیازش مانند لینک ها و… بررسی می کتد این کار با یک ربات که نام آن را خزنده یا Crawler گذاشته است انجام می دهد. یعنی مفهوم خزش و خزیدن گوگل جستجو و مورد بررسی قرار دادن صفحات وبسایت شما توسط گوگل است. به تعبیری آنالیز کردن صفحات شما توسط گوگل معنای Google Crawl است.

Google Penalty چیست؟

Google Penalty یا پنالتی گوگل در واقع قوانینی از جانب گوگل برای وبسایت های خطاکار است. در صورتی که گوگل طبق الگوریتم هایی که دارد مانند الگوریتم پاندا تشخیص دهد که وبسایت شما یک وبسایت اسپم یا هرزنامه و خطاکار است وبسایت شما در فهرست پنالتی گوگل قرار می گیرد که خارج شدن از این فهرست هم بسیار سخت است.

SERP چیست؟

SERP کوتاه شده عبارت Search Engine Results Page به معنای صفحه نتایج موتور جستجوگر است. در واقع همان صفحه ای از موتور جستجوگر گوگل که وقتی عبارتی را جستجو می کنید نتایج به شما نمایش داده می شود. به وجود آمدن مفهوم SERP به نظر به دلیل استفاده بیش از حد از عبارت طولانی آن بوده است که در بحث SEO بسیار استفاده می شود.

AMP چیست؟

AMP یا Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات موبایلی با بارگذاری سریع و فرمت و حالتی از انتشار آنلاین اطلاعات است که توسط کمپانی گوگل ساخته شده است.

پروژه AMP برای ارائه صفحات وب بهینه شده برای موبایل ها ارائه شده است تا وبسایت ها برای کاربرانی که با گوشی یا تبلت خود وبسایت ها را مشاهده می کنند تجربه سریع تری از مرور صفحات داشته باشند.

افزونه AMP برای وردپرس را در نوشته ای دیگر قرار داده ایم که با چند کلیک صفحات وبسایت وردپرسی شما را برای مرورگر های موبایلی از نظر سرعت بارگذاری بهینه سازی می کند

Canonical Link چیست؟

یک المنت از المنت های HTML است که در واقع تعیین کننده اصل و نسب لینک است. این المنت به وبمستر ها کمک می کند تا از ایجاد مطالب و محتوای تکراری با اضافه کردن این المنت به به تگ <a> جلوگیری کنند. فرض کنید، مجبور هستید به دلایلی از یک محتوا در دو صفحه جداگانه به نام صفحه A و صفحه B با دو آدرس مختلف در وبسایت خود داشته باشید؛ در این صورت با اضافه کردن یک لینک در صفحه B به صفحه A با داشتن المنت rel="canoncial در لینک گوگل متوجه خواهد شد که باید صفحه A را به عنوان صفحه یکتای آن محتوا در نظر بگیرید و صفحه B را در نظر نگیرد.

Anchor Text چیست؟

Anchor Text که با عبارت متن لینک هم شناخته می شود متنی است که در لینک دادن به یک صفحه وب استفاده می کنید. متن آنکر بسیار از نظر سئو و لینک دادن و همچنی از نظر سنجش های گوگل مهم است را که متن آنکر یا متن لینکی که میی نویسید باید با صفحه ای که به آن لینک داده می شود ارتباط کلامی و واژه ای داشته باشد.

Nofollow چیست؟

Nofollow یک ویژگی و Attribute زبان HTML است که وقتی از آن در لینک دادن به یک صفحه وب استفاده می کنید انگار که می خواهید به گوگل بگویید که لینک متن به آن صفحه وب نباید برای آن صفحه امتیازی محسوب شود. با اضافه کردن rel="nofollow" به تگ <a> لینکی شما می دهید برای صفحه موردنظر امتیازی در بر نخواهد داشت.

در نهایت لینک هایی DoFollow بر خلاف لینک های NoFollow برای صفحه ای که به ان لینک داده اید امتیاز محسوب می شوند. بصورت پیشفرض همه لینک ها DoFollow هستند و نیازی نیست تا چیز خاصی به تگ لینک خود اضافه کنید.

اصطلاحات گوگل در بحث بهینه سازی صفحات وب (SEO)
7.5 (150%) 2 votes
برای دریافت تازه‌ترین ها به کانال تلگرامی کدفنجونی بپیوندید : cupcode_ir@

دیدگاه خود را در میان بگذارید

@

شما ربات هستید؟ *