آشنایی با اسکیما (Schema) و اهمیت آن برای سئو وب سایت

  • آخرین بروزرسانی در جمعه 03 ژانویه 2020

شیوه ارائه اطلاعات اسکیما که مرجع آن Schema.org می باشد، نوعی میکرودیتا است. هنگامی که از آن در یک صفحه وب استفاده می کنید، در واقع توضیحات واضح تری (که با عبارت Rich Snippet نیز شناخته می شوند) به موتور های جستجوگر از محتوای صفحه خود می دهید.

موتور های جستجوگر برتر مانند گوگل، یاهو، بینگ و یاندکس اولین بار در سال 2011 شروع به همکاری برای ساخت Schema.org کردند.

یکی از اهمیت های اسکیما برای سئو وبسایت در توجهی که به آن در الگوریتم های Hummingbird و RankBrain گوگل شده، پدیدار می شود.

الگوریتم های گوگل

موتور جستجوگر Google برای ارزیابی صفحات وب الگوریتم های مختلفی را ارائه می کند که هر کدام بر روی یک موضوع خاص تمرکز دارند. Hummingbird (مرغ مگس خوار) و RankBrain دو مورد از جدیدترین الگوریتم های گوگل برای ارزیابی صفحات وب هستند.

اکثر وبمستر ها با تگ های HTML در صفحات شان آشنا هستند. تگ های HTML معمولا به مرورگر وب می گویند که اطلاعاتی که در یک تگ وجود دارد به چه شکل نمایش داده شود. برای مثال <h1>آواتار</h1> به مرورگر وب می گوید که واژه “آواتار” را به شکل یک تیتر 1 نشان دهد. با این حال تگ های HTML هیچ اطلاعاتی درباره این که این رشته چه معنایی دارد نمی دهد. ممکن است این واژه نام یک فیلم باشد یا با نوشتن آن قصد اشاره به تصویر پروفایل داشته باشیم؛ برای موتور جستجوگر که می خواهد اطلاعات مرتبط را به کاربر نشان بدهد، فهمیدن چنین چیزی سخت است.

وبسایت Schema.org

آیا اسکیما باعث بهبود رتبه سئو شما می شود؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند میکرودیتا ها تاثیر مستقیمی روی جایگاه صفحات شما در موتور جستجوگر دارند.

با این وجود Rich Snippet ها صفحات وب سایت شما را در نتایج موتور جستجوگر برجسته تر و متمایز تر می کند. خوب مشخص است که چنین چیزی می تواند به طور مستقیم باعث افزایش تعداد کلیک های روی صفحات شما در نتایج موتور جستجوگر بشود و در این صورت به طور غیر مستقیم روی سئو وبسایت شما تاثیر دارد.

اسکیما به چه منظوری استفاده می شود؟

  • Businesses and organizations
  • Events
  • People
  • Products
  • Recipes
  • Reviews
  • Videos

در لیست بالا بعضی از موارد رایج استفاده از اسکیما را می بینید که عینا برای هر مورد ساختار مشخصی وجود دارد. یعنی صفحات وب مربوط به کسب و کار و سازمان ها، رویداد ها، افراد، محصولات، دستور تهیه، نقد و بررسی، ویدیو و…

ساخت اسکیما برای صفحه وب چگونه است؟

با استفاده از میکرودیتا

میکرودیتا شامل یک سری تگ هاست که هدف استفاده از آن تفسیر المان های HTML به روشی است که به صورت ماشینی قابل درک باشد. میکرودیتا برای افراد تازه وارد روش بهتری برای شروع کار با اسکیما است.

اما یکی از معایب استفاده از میکرودیتا این است که باید تک تک آیتم ها را در داخل بدنه صفحه وب خود و به صورت پراکنده وارد کنید؛ معنی این را در ادامه متوجه خواهید شد.

پیش از این که شروع به ساخت اسکیما برای صفحه وب خود کنید، اول باید بدانید که “Item Type” صفحه وب شما چیست.

برای مثال، آیا محتوای شما متمرکز بر روی خوراکی هاست؟ یا موزیک؟ یا فناوری؟

به محض این که صفحه خود را مشخص کردید، می توانید کار ساخت تگ را ادامه بدید.

بیایید با یک مثال کار را پیش ببریم. فرض کنید شما یک فروشگاه دارید که درر آن روتر های با کیفیت (یک قطعه سخت افزاری) می فروشید.

در این صورت کد های صفحه اصلی وب سایت شما چیزی مشابه کد های زیر است که در واقع همان کد های عادی زبان HTML به حساب می آید.

<div>
<h1>بهشت تکنولوژی</h1>
<h2>بهترین روتر هایی که می توانید آنلاین پیدا کنید</h2>
<p>آدرس:</p>
<p>خیابان دانشگاه</p>
<p>تهران</p>
<p>شماره تماس: 6603 7000</p>
<p><a href=”http://www.techhaven.com/menu”>برای دیدن بهترین روتر های ما اینجا کلیک کنید!</a></p>
<p>ساعت کاری: </p>
<p>دوشنبه - شنبه 8 صبح تا 10:30 شب</p>
<p>یکشنبه : 2 بعدازظهر تا 8 شب</p>
</div>

حالا در بالای این کد می توانید کد زیر را اضافه کنید.

<div itemscope>

با اضافه کردن این تگ، اعلام می کنیم که کد HTML که داخل بلاک <div> قرار می گیرد یک آیتم خاص است.

حالا با استفاده از مشخصه “itemtype” مشخص کنیم که نوع آیتم در صفحه وب ما درباره چیست (مثلا در این جا تکنولوژی).

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/tech”>

نوع آیتم به شکل یک آدرس اینترنتی (در مثال بالا http://schema.org/tech) مشخص می شود. فرض کنیم وبسایت شما به جای فروش کالا های مرتبط با فناوری در زمینه فروش محصولات زیبایی فعالیت دارد. بنابراین در این صورت آدرس اینترنتی نوع آیتم شما به

 http://schema.org/beauty

تغییر می کند.

خوب در این مثال ما دو نوع آیتم را بیشتر توضیح ندادیم؛ اگر نوع فعالیت شما در جزو دو مورد بالا نیست لیست کامل انواع آیتم را می توانید در وبسایت Schema.org پیدا کنید.

دسترسی به خدمات گوگل

برای دسترسی به خدمات گوگل نیاز به ابزار تغییر دهنده آی پی دارید در غیر این صورت با خطای 403 یا دسترسی غیر مجاز روبرو می شوید.

این را هم به یاد داشته باشید که لیست آیتم های موجود در Schema.org کامل نیست و ممکن است نتوانید نوع آیتم مرتبط با فعالیت خود را در آن پیدا کنید.

حالا اگر به مثال تکنولوژی برگردیم، فرض کنید که می خواهید بخشی از صفحه وب خود را که شامل نام کسب و کارتان می شود را تگ گذاری کنید تا به این طریق موتور های جستجوگر ساده تر بدانند که نام وبسایت شما چیست. در اولین کدی که قرار دادیم، به این منظور می توانید تگ <h1> را به شکل زیر تغییر دهید.

<h1 itemprop=”name”>بهشت تکنولوژی</h1>

حالا می توانید به همین ترتیب بقیه محتوای صفحه خود را برای موتور های جستجوگر به روش میکرودیتا نشانه گذاری کنید.

دقت داشته باشید که فقط مقادیر را در داخل تگ قرار می دهیم.

<h2 itemprop=”description”>بهترین روتر هایی که می توانید آنلاین پیدا کنید</h2>
<p>آدرس:</p>
<span itemprop="address" itemscope itemtype="http://schema.org/PostalAddress">
<p itemprop="streetAddress">خیابان دانشگاه</p>
<p itemprop="addressLocality">تهران</p></span>
<p>شماره تماس: <span itemprop="telephone">6603 7000</span></p>
<p><a itemprop="menu" href="http://www.techhaven.com/menu">برای دیدن بهترین روتر های ما اینجا کلیک کنید!</a></p>
<p>ساعت کاری:</p>
<p itemprop="openingHours">دوشنبه - شنبه 8 صبح تا 10:30 شب</p>
<p itemprop="openingHours">یکشنبه : 2 بعدازظهر تا 8 شب</p>

شاید در ابتدا دیدن این کد ها برای شما گیج کننده باشد، ولی در وبسایت Schema.org نمونه های زیادی برای درک بهتر آورده شده است. همینطور اگر پرسشی دارید، می توانید در انتهای این نوشته بپرسید!

البته این را هم به یاد داشته باشید که در بسیاری از مواقع نیازی به کدنوشتن نیست. مثلا اگر وبسایت شما با وردپرس ساخته شده، افزونه های بسیاری برای ساخت Rich Snippet وجود دارد که کافی است شما فقط مقادیر را مشخص مشخص کنید و این افزونه خودشان کد های مربوط به آن را به صفحه شما اضافه می کنند.

همچنین گوگل خود به شما در ساخت اسکیما کمک می کند، کافی است تا به صفحه Structured Data Markup Helper بروید و شروع به نشان گذاری داده های صفحه وب خود کنید؛ البته برای استفاده از این سرویس باید دسترسی به Search Console داشته باشید که قطعا دارید، اینطور نیست؟!

با استفاده از RDFa

RDFa کوتاه شده عبارت Resource Description Framework in Attributes است. در واقع RDFa افزونه ای برای HTML5 است و به این منظور طراحی شده تا به کاربر برای مشخص نمودن داده های ساخت یافته کمک کند.

RDFa پیشنهاد W3C است؛ به این معنی که یک استاندارد وب است و می توان از آن برای مرتبط کردن واژگان (Vocabulary) داده های ساخت یافته، استفاده کرد. به ویژه زمانی کاربردی می شود که بخواهید داده های ساخت یافته خارج از محدوده Schema.org، اضافه کنید.

اما خیالتان راحت باشد؛ RDFa خیلی با میکرودیتا تفاوت ندارد. درست مانند میکرودیتا، تگ های RDFa با کد های HTML در بدنه صفحه وب شما در همکاری هستند.

دوباره به مثال وبسایت فروش تجهیزات فناوری بر می گردیم و ساختاری که قبل از اضافه کردن داده های ساخت یافته داشت، را می بینیم.

<div>
<h1>Tech Haven</h1>
<h2>بهترین روتر هایی که می توانید آنلاین پیدا کنید!</h2>
<p>آدرس:</p>
<p>خیابان دانشگاه</p>
<p>تهران</p>
<p>شماره تماس: 6603 7000</p>
<p><a href=”http://www.techhaven.com/menu”>برای دیدن بهترین روتر های ما اینجا کلیک کنید!</a></p>
<p>ساعت کاری:</p>
<p>دوشنبه - شنبه 8 صبح تا 10:30 شب</p>
<p>یکشنبه : 2 بعدازظهر تا 8 شب</p>
</div>

برای شروع، شما می بایست مطمئن شوید که واژگانی که استفاده می کنید از Schema.org است و صفحه وب به یک صفحه در رابطه با فناوری ارجاع می دهد.

برای مثال، شما می توانید در وب سایت Schema.org عبارت “technology” را جستجو کنید تا یاد بگیرید چگونه المنت های مختلف را تگ کنید. معمولا مثال ها را در انتهای هر صفحه می توانید پیدا کنید.

به سادگی برای دیدن فرم RDFa آن بر روی سربرگی با همین نام در مثال مورد نظر کلیک کنید.

سپس باید از تگ vocab به همراه آدرس اینترنتی http://schema.org استفاده کنید تا واژگان مرتبط با ساختار تان مشخص شود. برای مشخص کردن نوع صفحه از تگ typeof استفاده می شود. بر خلاف میکرودیتا که از یک آدرس اینترنتی برای تعیین نوع صفحه استفاده می شود، در RDFa از یک یا چند واژه برای مشخص کردن نوع استفاده می شود.

<div vocab=”http://schema.org/” typeof=”technology”>

اگر تمایل دارید تا یک بخش از داده خود را تعیین کنید، می بایست بعد از آن از مشخصه typeof استفاده کنید.

برای مثال، اگر می خواهید که نشانی را در صفحه خود تعیین کنید، می توانید از “PostalAddress” به شکل زیر استفاده کنید.

<div property=”address” typeof=”PostalAddress”>

اگر بخواهیم میکرودیتا را یک به یک با RDFa مقایسه کنیم، مشخصه typeof برابر با مشخصه itemtype و مشخصه property برابر با مشخصه itemprop است در میکرودیتاست.

حالا می توانید متوجه شوید که کدام المنت ها به عنوان خاصیت و کدام یک به عنوان نوع مشخص شده اند.

حالا مثال ما پس از اضافه کردن تگ های مورد نیاز به شکل زیر در می آید.

<h2 property=”description”>The best routers on the internet!</h2>
<p>Address:</p>
<div property=”address” typeof=”PostalAddress”>
<p property=”streetAddress”>خیابان دانشگاه</p>
<p property=”addressLocality”>تهران</p>
</div>
<p>شماره تماس: <span property=”telephone”>6603 7000</span></p>
<p><a property=”menu” href=”http://www.techhaven/menu”>برای دیدن بهترین روتر های ما اینجا کلیک کنید!</a></p>
<p>ساعت کاری: </p>
<p property=”openingHours”>دوشنبه - شنبه 8 صبح تا 10:30 شب</p>
<p property=”openingHours”>یکشنبه : 2 بعدازظهر تا 8 شب</p>
</div>

برای آزمایش کردن داده های ساخت یافته صفحات خود می توانید از ابزار Structured Data Testing Tool گوگل استفاده کنید.

نتیجه گیری

احتمالا حالا دیگر ترسی که از شنیده واژه اسکیما یا داده های ساخته یافته داشته اید، ریخته شده و ساخت و استفاده از آن از چیزی که فکر می کردید ساده تر است؛ فقط کافی است که کمی خود را مشغول آن کنید.

برای دنبال کردن نوشته های کاپ کد به کانال تلگرامی آن ([email protected]) بپیوندید!

دیدگاه خود را بیان کنید

@