منظور از سئو داخلی وبسایت (On Page SEO) چیست؟

  • آخرین بروزرسانی در پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸

    Average rating 5 / 5. Vote count: 1

اگر مقالاتی درباره بهینه سازی وبسایت یا همان سئو در اینترنت به ویژه در منابع خارجی خوانده باشید، احتمالا با عبارت On Page SEO روبرو شده اید. به طور خلاصه سئو داخلی به معنای کار بر روی محتوا و کد های یک صفحه وب به منظور بهینه سازی آن برای موتور های جستجوگر است.

برای این که کسب و کار خود را به مردم معرفی کنید، بهینه سازی صفحات وبسایت شما و محتوایی که در هر کدامشان قرار می گیرد، ضروری است؛ ضروری از این جهت که موتور های جستجوگر برای رتبه بندی سایت ها معیار هایی را در نظر دارند. اگر از نظر یک موتورجستجوگر مانند گوگل رتبه خوبی داشته باشید، افراد بیشتری کسب و کار شما را می شناسند.

یک دهه پیش، سئو مفهوم ساده ای بود. تنها معیاری که باید در آن زمان رعایت می کردید این بود که کلیدواژه هایی را برای تولید محتوا انتخاب کنید که مرتبط با تخصص و موقعیت مکانی شماست؛ از طرفی رقبای اینترنتی شما هم کمتر بودند.

اما همینطور که سال ها گذشت، روش های جدیدی به میان آمدند. جدای از انتخاب کلیدواژه ها، فاکتور های دیگری هم برای اعتبارسنجی یک وبسایت در نظر گرفته می شود.

سرعت بارگذاری صفحه، سازگار بودن رابط کاربری وبسایت با دستگاه های موبایلی، بک لینک ها، بازخورد مشتریان یا کاربران، گفته های کاربران و… از جمله مواردی هستند که امروز برای اعتبارسنجی یک وبسایت یا به طور دقیق تر یک صفحه اینترنتی در نظر گرفته می شوند.

اما باید بدانید که سئو به دو بخش داخلی (On Page SEO) و خارجی (Off Page SEO) تقسیم می شود و بسیاری معنای آن را نمی دانند.

توضیح معنای سئو داخلی

سئو داخلی به معنی تلاش برای بهینه سازی المان های موجود در یک وبسایت است تا در نهایت رتبه بالاتر و ترافیک بیشتری از موتور های جستجوگر دریافت کنید. این نوع سئو بر خلاف سئو خارجی به بهینه سازی محتوا و کد های HTML یک صفحه از وبسایت اشاره دارد.

معیار های کلیدی سئو داخلی

علاوه بر این که در این روش به موتور های جستجوگر کمک می کنیم تا محتوای صفحه را ساده تر درک کند، به بازدیدکنندگان صفحه نیز کمک می کنیم تا ساده تر دریابند که صفحه ای که در حال مشاهده آن هستند درباره چیست و این که آیا چیزی که به دنبالش هستند را پیدا می کنند یا خیر.

هدف نهایی از سئو داخلی وبسایت، تلاش برای ساده تر کردن موارد زیر برای بازدیدکننده و موتور جستجوگر است.

  • فهمیدن این که صفحه وبی که مشاهده می کنند درباره چیست
  • متوجه شوند که آن صفحه مرتبط با عبارت جستجو شده است
  • مشخص شود که آن صفحه کارآمد و برای گرفتن یک جایگاه خوب در نتایح جستجو (SERP)، ارزشمند است.

در این صورت، سئو داخلی بیشتر به معنای این است که بدانید بازدیدکنندگان شما دقیقا چگونه افرادی هستند، به دنبال چه می گردند و چه کلیدواژه هایی شما را به هدفتان می رساند تا این که یک سری کلیدواژه های خاص را تکرار کنید.

صفحاتی که محتوایشان ویژگی های زیر را دارند، معیار های یک صفحه خوب از نظر سئو داخلی، را دارا هستند

محتوای عمیق دارند. شناسایی محتوای “کم وزن” یا بی ارزش یکی از اهداف مشخص الگوریتم Google Panda بود. امروز با وجود این گونه الگوریتم ها، محتوای یک صفحه می بایست به طور عمیق به یک موضوع خاص بپردازد تا شانس بالا آمدن در صفحات اول موتور های جستجوگر را داشته باشد.


کاربرپسند باشد. آیا محتوایی که آماده کرده اید، خوانایی دارد؟ آیا به سادگی می توان به آن دسترسی داشت؟ کلی تبلیغ روی آن را نپوشانده؟


منحصربفرد باشد. اگر محتوایی که بارگذاری کرده اید، از روی سایت دیگری کپی شده باشد یا چیز جدیدی نداشته باشد، شانس زیادی برای این که جایگاه خوبی در نتایج جستجو بگیرد، ندارد.


قابل اتکا و اعتماد باشد. آیا محتوای شما یک مرجع است یا اساس آن مرجع معتبر دیگری است؟ از خودتان مطلب در نیاورید!


همان چیزی باشد که وعده دادید. محتوای شما باید به گونه ای نوشته شود که دقیقا همان چیز هایی که قول توضیحش را به بازدیدکننده دادید، در آن وجود داشته باشد. سعی در فریب کاربر نداشته باشید!

معیار هایی که ارتباطی به کلیدواژه ها ندارند

یک سری معیار ها هم در انجام سئو داخلی وبسایت وجود دارد که ارتباطی به انتخاب کلیدواژه ندارد؛ این موارد عبارتند از:

چگونه لینک داده اید؟ چه تعداد لینک در یک صفحه دارید؟ لینک ها درونی هستند یا بیرونی؟ به کجا لینک شده اند؟


سرعت بارگذاری صفحات چقدر است؟


آیا از داده های ساخت یافته Schema.org استفاده می کنید؟


ساختار آدرس اینترنتی صفحات (پیوندیکتا) چگونه است؟ آیا به سادگی توسط موتور های جستجوگر قابل درک است؟


صفحات با موبایل سازگار است؟ صفحات وبسایت شما واکنشگرا هستند؟ اگر با یک دستگاه کوچک مثل موبایل وارد آن شوید محتوا به خوبی نمایش داده می شود؟


از متا دیتا ها استفاده می کنید؟ متا دیتا ها یا توضیحات خاص یک صفحه کمکی زیادی به موتور های جستجوگر برای درک بهتر می کنند. مطمئن شوید که از تمامی متا دیتا های لازم درر هر صفحه استفاده کنید.


تمام چیز هایی که تا به اینجا گفتیم بر می گردد به این که بازدیدکننده تجربه خوبی داشته باشد. هر چه صفحه ای که راه اندازی کرده اید چه از نظر فنی چه از نظر غیر فنی به سادگی قابل استفاده باشد، نشان دهنده این است که کار خود را بهتر در مورد سئو داخلی وبسایتتان انجام داده اید.

برای دنبال کردن نوشته های کاپ کد به کانال تلگرامی آن (cupcode_ir@) بپیوندید!

دیدگاه خود را بیان کنید

@